Så skapar ni en bättre arbetsmiljö 

Anställd som kör yoga på kontoret

Förbättrad arbetsmiljö leder till att anställda blir mer produktiva, kreativa och mår bättre på jobbet. Det gynnar helt enkelt hela företaget och i sin tur även lönsamheten. Det kan också vara små saker som gör stor skillnad. 

Arbetsmiljön – ett gemensamt uppdrag

Det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön. Men det blir bäst om det kan vara ett gemensamt uppdrag där både chef och skyddsombud arbetar med frågorna kring en bra arbetsmiljö menar Prevent som är en organisation i samverkan mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK.   

Vad är egentligen arbetsmiljö?

Arbetsmiljö handlar egentligen om allt som har att göra med hur man har det på jobbet. Det kan handla om allt från hur vi är mot varandra, ventilation, till IT-stöd eller utformningen av kontorsplatser.

Social arbetsmiljö 

Den sociala arbetsmiljön är av största vikt för att anställda ska trivas. Det handlar om kulturen på arbetsplatsen, socialt samspel men också samarbete och stöd från chefer och kollegor menar Arbetsmiljöverket. Det kan också vara en bra idé att låta anställda få delta och reflektera kring hur arbetsmiljön är och vad som behöver förbättras. Att låta personalen få ställa sig frågor som: hur kan vi motverka ohälsa och stress på vår arbetsplats? Previa skriver om att bygga upp en bra relation där alla alltid hälsar på varandra och man bryr sig om sina kollegor. Små saker som ändå kan göra stor skillnad. 

Återkoppling och information 

Att känna sig sedd och få feedback är viktigt för självkänslan. Likaså att få information, inte minst när det sker olika förändringar. Previa menar att brist på information kan ha en nära koppling till stress. Att helt enkelt uppdatera personalen om den information man har kan inge bättre trygghet och mående. 

Hälsosam balans 

Förutom det är det viktigt att se till att anställda håller en hälsosam balans mellan arbetsliv och fritid och ser till att ta rast. Att mejla sent på kvällarna eller ett konstant skickande av meddelanden under dagen kan också bidra till stress. Ibland kan det konstanta informationsflödet göra mer skada en nytta, och kanske inte alla behöver få alla meddelanden?

Systematiskt arbete 

Det finns regler hur man ska göra för att hålla en bra arbetsmiljö. Sunt arbetsliv beskriver detta i fyra steg; att man undersöker, riskbedömer, åtgärdar och följer upp. Detta är ett systematiskt arbetsmiljöarbete som chef och skyddsombud lär sig om på arbetsmiljöutbildningen. Lagen säger också att skyddsombudet behöver få den utbildning som krävs för att kunna utföra uppdraget. 

Samarbete och engagemang 

Att skapa en bra arbetsmiljö måste inte innebära jättestora förändringar eller upplevas svårt. Det finns många små förändringar som ändå gör stor skillnad. Som att ha en bra kultur där personalen alltid hälsar på varandra. Att ge anställda möjligheten att tycka till om hur man vill ha det, och att hålla arbetsplatsen uppdaterad. Informera om förändringar i god tid och även systematiskt följa upp arbetsmiljön. Då har man kommit långt i strävan efter en trivsam och bra arbetsmiljö!

Källor hämtade: 22-11-17

Prevent: https://www.prevent.se/om-prevent/arbetsmiljoutbildning/battre-arbetsmiljo-bam-grundutbildning/
Arbetsmiljöverket: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/psykisk-ohalsa-stress-hot-och-vald/fragor-och-svar-om-organisatorisk-och-social-arbetsmiljo/
Previa: https://www.previa.se/ett-hallbart-arbetsliv/arbetsmiljo/den-sociala–och-organisatoriska-arbetsmiljon/
Sunt arbetsliv: https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/sam/sa-far-ni-battre-arbetsmiljo-4-tips/