Gamification tar fram spelkänslan på arbetsplatsen. Vilken chef vill inte ha mer motiverad personal, förbättrad produktivitet och bidra till en roligare arbetsplats? Syftet med gamification är just att höja engagemanget.
Gamification – vad är det egentligen?
Gamification eller spelifiering som man kan säga på svenska, är när verksamheter som traditionellt sätt inte har någon koppling till spelande exempelvis: IT, transport, handel och lärande använder sig av spelelement på arbetsplatsen. Gamify skriver på sin hemsida att visserligen har gamification hämtat mycket inspiration från dataspel, men det har funnits betydligt längre än så. Till exempel genom poäng inom sport, medaljer och märken inom militären eller resultattavlor inom föreningar och företag. Att utbilda, engagera och underhålla genom spel är alltså knappast någon nyhet utan snarare något antikt. Vidare menar man att gamification har åtta olika drivkrafter:
- Mening – vi vill känna att det vi gör är meningsfullt
- Prestation – vi vill övervinna utmaningar
- ”Empowerment”- att känna att man själv kan välja väg och lösa problem
- Ägande – viljan att äga något
- Socialt inflytande – drivet att interagera med, hjälpa, lära och tävla mot andra
- ”Scarcity” – drivet att vilja ha något du inte kan få
- Oförutsägbarhet – att vilja veta vad som händer näst
- Undvikande – att vilja undvika smärta eller negativa konsekvenser
Belöning och ökad försäljning
Det är lätt att tro att man aldrig har stött på gamification för att man kanske inte har hört ordet förut. Men Hälsans nya verktyg som skriver om teknologi och innovation menar att det räcker med att handla som stamkund hos Ica eller Coop för att stöta på det. Poängsystemen är utformade så att vi ska känna oss belönade och vilja handla mer. Gamification bygger alltså på ett upplägg likt ett spel, det belönar, vi ser mål och vad vi vill uppnå.
Gamification på företag för ökad produktivitet
För ett framgångsrikt företag krävs en engagerad och produktiv personalstyrka. Ett engagemang och motivation för företagets bästa. För att uppnå det är det såklart flera delar som spelar in, men en av dem kan faktiskt vara gamification. Salesforce skriver att gamification kan öka de anställdas engagemang med hela 60 procent. Även spelplattformen Bisevo som utvecklat verktyg för att hjälpa företag med spelifiering menar att de har mätbara goda resultat och att de får medarbetarna att både göra ett bättre jobb och att hjälpa varandra.
Spelbaserad utbildning motiverar
Allt fler får upp ögonen för gamification på ett modernt sätt, och det dyker upp olika appar och idéer hur detta kan införas på arbetsplatser eller utbildningar. Trots det finns det i nuläget stora luckor i forskningen hur det fungerar, då det främst har forskats kring ämnet kopplat till utbildning. Forskning.se skriver om en mindre studie vid Göteborgs universitet där man studerade en spelifierad fortbildningskurs för yrkesarbetare. Deltagarna vid fortbildningen upplevde strukturen med att vinna medaljer och nå nya nivåer som innovativt och just engagerande. Så även om gamifiering inte är något nytt så förändras det hela tiden och är något vi kommer se ännu mer av i framtiden. Frågan är om vi ens kommer märka det då det endast tycks ändra form i takt med utvecklingen av samhället.
Källor:
Gamify: Hämtad 22-10-26: https://www.gamify.com/what-is-gamification
Hälsans nya verktyg: Hämtad 22-10-26 : https://www.halsansnyaverktyg.se/spelifiering-och-dess-fordelar/
Salesforce: Hämtad 22-10-26 : https://www.salesforce.com/se/blog/2022/08/medarbetarengagemang-skapar-motstandskraft.html
Bisevo: Hämtad 22-10-27 : https://www.bisevo.se/sv/gamification
Forskning.se: Hämtad 22-10-27 : https://www.forskning.se/2021/11/03/spelbaserad-kompetensutveckling-okar-lusten-att-lara/